Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.01.2008 19:32 - Пазар на производствени фактори.
Автор: narmada Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3385 Коментари: 0 Гласове:
0



Даааа идва време да обърнем внимание на втория вид пазар. Както си спомняте в началото споменах, че има два вида пазари - за потребителски стоки и пазар за производствени фактори. 
Цената на производствените фактори е възнаграждението, което техните собственици получават при смяната на собствеността - директна продажба или при предоставяне правото на ползване на съответните производствени фактори. Съществуват две основни концепции за ценообразуването на производствените фактори при съвършенна конкуренция:
1. Неокласическа - цените се образуват в зависимост от търсенето и предлагането
2. Теория за пределната производителност - цената се образува от цената на последната наета единица от даден фактор. С увеличението на продукцията от даден фактор, производителността на всяка поредна единица намалява - закон за намаляващата пределна производителност.

За да разгледаме по-подробно неокласическото схвашане за ценообразуването на производствените фактори, трябва да обърнем поглед към факторите, които влияят върху търсенето, предлагането и цената на производствените фактори. Това са:
1. оскъдност - колкото по-оскъден е даден производствен фактор, толкова по-висока е неговата цена, 
2. мобилност - колкото по-малко мобилен е даден производствен фактор, толкова по-висока е неговата цена и обратно
3. качествени характеристики - колкото по-качествен е един производствен фактор, толкова по-висока е неговата цена
4. динамика на производството - колкото по-висока е производителността на даден производствен фактор, толкова повече ще се търси той и съответно толкова по-висока ще е неговата цена.

Търсенето на производствени фактори има вторичен характер, тоест влияе се от търсенето на стоки и услуги, за чието производство са необходими тези производствени фактори. Основните условия при търсенето на производствени фактори са - цел на фирмата максимизиране на печалбата или постигане на равенство между средния разход и средния приход, прихода от пределния продукт на даден фактор да е равен на пазарната цена при равни други условия.

 При фирмата съвършен конкурент пазарната цена ще бъде един от основните фактори определящи търсенето на даден производствен фактор.  Правилото за търсене на производствени фактори гласи, че пределният разход ще бъде равен на пределния приход от неговия продукт. Това означава, че фирмата съвършен конкурент ще търси нарастващи количества от даден производствен фактор дотогава, докато прихода от пределния продукт на този производствен фактор е равен на неговата цена.  Ако приходът е по-голям, то и търсенето ще се увеличава. Логично нали? :)))

И както търсенето на производствени фактори е вторичен ефект от търсенето на крайната продукция, то и еластичността на търсене на производствени фактори е вторично явление от еластичността на търсене на крайните стоки и услуги при равни други условия.  Основните фактори, които влияят върху еластичността на търсене на производствени фактори са:
1. степен на взаимозаменяемост на производствените фактори - колкото по-голяма е възможността производствените фактори да се заменят едни с други, толкова по-голяма е еластичността
2. продължителността на времевия период - колкото по-голям е периода - толкова по-висока е еластичността на търсене на производствени фактори.
3. относителния дял на производствения фактор в общите разходи на фирмата - колкото по-голям е дела на производствения фактор в общите разходи на фирмата, толкова по-голямо ще е желанието на предприемача да го замени и логично еластичността му на търсене ще бъде значително по-ниска от тази на предходните два случая :)

Сега идва време да обърна малко внимание и на предлагането на производствени фактори. То зависи основно от:
1. Оскъдност - в кратък период предлагането е фиксирано
2. Времевият период - в кратък период ограничено предлагане
3. Иновационна дейност, квалификация и образование
4. Институционални фактори - правителство, синдикати други

Доходите от производствени фактори биват няколко вида:
1. Факторен доход - формира се като произведение от количеството на даден производствен фактор и неговата цена. В зависимост от еластичността на търсене на производствения фактор, дохода се дели на:
- трансфере - това е дохода, който всички собственици на даден производствен фактор, характеризиращ се със средни качества получават и този доход е достатъчен, производствения фактор да остане в отрасъла.
- икономическа рента - дохода, който дадени производствени фактори, характеризиращи се със специфичност получават. Именно поради това те се оценят по-високо и получават по-висок доход.


Търсенето и предлагането на труд, както и неговата еластичност са аналогични на търсенето и предлагането на производствени фактори. По специфичното е целта на предприемача да максимизира печалбата си. Една фирма ще наема труд дотогава, докато приходът стане равен на работната заплата, формирала се в дадения отрасъл
При предлагането на труд се взимат под внимание броят на часовете, които работниците са склонни да работят при определено равнище на работната заплата.  Връзката между предлагането на труд и работната заплата е правопропорционална - ефект на заместването.
Ефект на дохода - при достигане на определено равнище на дохода, предлагането на труд намалява.
Търсене на капитал - основен фактор влияещ върху търсенето на капитал е лихвеният процент.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: narmada
Категория: Лични дневници
Прочетен: 889218
Постинги: 34
Коментари: 259
Гласове: 159
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930