Постинг
06.02.2008 16:41 -
Управление и организация на ВТД на България
Външнотърговската дейност е една от стратегиите за навлизане на нови пазари. Тя е най-старата, най-разпространената и най-семплата форма на международни контакти. Външната търговия представлява съвкупността от връзки на междунаровните партньори в последния стадии на възпроизводствения процес.
Преди да излезе на чуждестранния пазар една фирма трябва да се утвърди на собствения си, национален пазар, като по този начин печели доверието и на чуждестранните партньори. Следващата стъпка е фирмата да създаде дълготрайна връзка с чуждестранните партньори, което ще облекчи бизнес контактите. Фирмата трябва да се стреми и към тясна специализация и да е наясно с мотивите за излизането на чуждия пазар. Изборът на чуждия пазар се избира посредством няколко критерия:
- поглъщателни способности на пазара
- перспективност на чуждиа пазар
- разходи за навлизане на чуждия пазар
- рисковете, които той носи
- конкретни предимства, които предоставя
Като цяло чуждите пазари са пазари на купувача.
ВТД се контролира чрез икономически и административни регулатори. Икономическите са данъци, акцизи, мита, лихвен процент и други, докато административните биват квоти, лицензи, сертификати, стандарти субсидии и други. Във всяка една страна обаче се комбинират тарифните и нетарифните ограничения, като при добра пзарна конюктура по-голямо значение имат тарифните ограничения, а при лоша нетарифните.
Във всички развити пазарни страни ВТД е претърпяла процес на постепенна либерализация. Тя е преминала през 2 етапа - между 30те и началото на 80те години или това е периода на държавния монопол и вторият период е от средата на 80те нататък. Вторият период е период на преструктуриране, приватизация на държавни предприятия, въвежда се указ номер 56, с който се отменя държавния монопол върху ВТ, а с приемането на ТЗ и ЕТ могат да извършват външнотърговска дейност.
Либерализацията на ВТД се изразява в следното:
- Външнотърговската политика се либерализира на принциопа на суверенитета /всяка страна може свободно да търгува и да разполага със своите ресурси/, чрез принципа на равноправието, принципа на взаимната изгода и доброволност, принципа на най-облагодетелстваната нация.
- нормативната база се модернизира с приемането на закон за банките и кредитното дело, който дава право да се създават ТБ с различна форма на собственост; чрез либерализация на митническия режим и либерализация на ВТ режим. По същото време бяха ратифицирани споразуменията с ЕС и ЕАС за двустранни спогодби за създаване на закон за свободна търговия.
- създаде се модерна инструментална система за ВТ - парламент и законодателна власт, изпълнителна власт.
- започна да се изгражда модерна система за информационно обслужване - СТИВ, БТПП и БСК, бизнес центрове, които БГ изгражда в чужбина, браншови асоциации
- започна да се изгражда и финансово-кредитна система която да стимулира ВТ и преди всичко кредита по износа.
- отпаднаха повечето лицензионни режими
- облекчи се процедурата по регистриране на фирмите, които се занимават с ВТД.
Организацията на ВТД зависи от изграждането на модерна институционална система и органите и организациите на международния пазар - СТО, МВФ, Световната Банка, Международните панаири и други.
Фирмите във ВТД се класифицират според собствеността /държавна, частна, общинска, кооперативна/, според предмета на дейност /производствени със самостоятелно ВТД звено или международна компания/, посреднически /от свое име за своя сметка, от свое име за чужда сметка и др./, според принадлежността на капитала /национални, чуждестранни, смесени, международни/.
Разликата между дъщерната фирма и филиала е такава, че филиалът се занимава само с реализацията на продукцията на фирмата, докато дъщерната фирма има юридическа и икономическа самостоятелност, а фирмата майка само координира продуктовата и пласментната й стратегия.
Към международните компании спадат също така и офшорните компании и транснационалните компании.
Българското законодателство позволява на фирмите да осъществяват ВТД с посредници, когато фирмите са малки по обем, сделките им са на случайна основа, стоките им са потребителски и предлагат една и съща продукция на един и съши пазар. Организацията на ВТД с фирма посредник може да бъде външнотърговско дружество, специализирана външнотърговска организация, смесени фирми, търговски представителства, консорциуми или търговски къщи.
Другият начин за осъществяване на ВТД според българското законодателство е самостоятелно провеждане на търговия. Това се случва когато фирмата е голяма по обем, външнотърговските сделки са с постоянен характер, фирмата предлага диференцирана продукция на много пазари или на един чуждестранен. Тогава тя включва собствено ВТ звено в структурата си. Прави го чрез дивизионален, географски, продуктов, функционален или матричен модел.
- Дивизионалния модел се използва от фирми без опит в международната търговия с цел защита на международния пазар. Състои се от подзвена, като всяко от звената се занимава с управление на продуктите, управление на пласмента и управление на рекламата, а външнотърговския отдел е пряко подчинен на ръководството.
- Географския модел се използва, когато фирмата има по-голям обем външнотърговска дейност, излиза на много пазари едновременно, а организацията и управлението на ВТД се осъществяват от звена, диференцирани по географски принцип. Модела се състои от фирма с функционални звена, като към всяко звено има подзвено за отделния географски район, което се занимава с продукт, пласмент, реклама.
- Продуктовия модел се използва, когато ВТД на фирмата е значителна по обем и диференцияцията на ВТ звена е по продукт или група продукти. Продуктовите звена са подзвена на звено маркетинг. Географския и продуктовия модел се използват, когато фирмата търгува с потребителски стоки.
При тези два модела фирмата трябва да разполага със собствена пласментна мрежа
- Функционалния модел се използва, когато фирмата не е гъвкава и не може да реагира адекватно на промените на пазара. Използва се когато ВТД е малка по обем и е със случаен характер.
- Матричния модел е най-новият и най-модерният. Използва малко на брой висококвалифицирани професионалисти, занимаващи се с много дейности едновременно, което води до по-висока интензивност на работа, по-високо заплащане на специалистите, екипа е млад и амбициозен, фирмената тайна се пази добре. Единственият проблем при този модел е, че заради малкия екип и многото дейности, които извършва всеки кадър, често възникват конфликти.
Преди да излезе на чуждестранния пазар една фирма трябва да се утвърди на собствения си, национален пазар, като по този начин печели доверието и на чуждестранните партньори. Следващата стъпка е фирмата да създаде дълготрайна връзка с чуждестранните партньори, което ще облекчи бизнес контактите. Фирмата трябва да се стреми и към тясна специализация и да е наясно с мотивите за излизането на чуждия пазар. Изборът на чуждия пазар се избира посредством няколко критерия:
- поглъщателни способности на пазара
- перспективност на чуждиа пазар
- разходи за навлизане на чуждия пазар
- рисковете, които той носи
- конкретни предимства, които предоставя
Като цяло чуждите пазари са пазари на купувача.
ВТД се контролира чрез икономически и административни регулатори. Икономическите са данъци, акцизи, мита, лихвен процент и други, докато административните биват квоти, лицензи, сертификати, стандарти субсидии и други. Във всяка една страна обаче се комбинират тарифните и нетарифните ограничения, като при добра пзарна конюктура по-голямо значение имат тарифните ограничения, а при лоша нетарифните.
Във всички развити пазарни страни ВТД е претърпяла процес на постепенна либерализация. Тя е преминала през 2 етапа - между 30те и началото на 80те години или това е периода на държавния монопол и вторият период е от средата на 80те нататък. Вторият период е период на преструктуриране, приватизация на държавни предприятия, въвежда се указ номер 56, с който се отменя държавния монопол върху ВТ, а с приемането на ТЗ и ЕТ могат да извършват външнотърговска дейност.
Либерализацията на ВТД се изразява в следното:
- Външнотърговската политика се либерализира на принциопа на суверенитета /всяка страна може свободно да търгува и да разполага със своите ресурси/, чрез принципа на равноправието, принципа на взаимната изгода и доброволност, принципа на най-облагодетелстваната нация.
- нормативната база се модернизира с приемането на закон за банките и кредитното дело, който дава право да се създават ТБ с различна форма на собственост; чрез либерализация на митническия режим и либерализация на ВТ режим. По същото време бяха ратифицирани споразуменията с ЕС и ЕАС за двустранни спогодби за създаване на закон за свободна търговия.
- създаде се модерна инструментална система за ВТ - парламент и законодателна власт, изпълнителна власт.
- започна да се изгражда модерна система за информационно обслужване - СТИВ, БТПП и БСК, бизнес центрове, които БГ изгражда в чужбина, браншови асоциации
- започна да се изгражда и финансово-кредитна система която да стимулира ВТ и преди всичко кредита по износа.
- отпаднаха повечето лицензионни режими
- облекчи се процедурата по регистриране на фирмите, които се занимават с ВТД.
Организацията на ВТД зависи от изграждането на модерна институционална система и органите и организациите на международния пазар - СТО, МВФ, Световната Банка, Международните панаири и други.
Фирмите във ВТД се класифицират според собствеността /държавна, частна, общинска, кооперативна/, според предмета на дейност /производствени със самостоятелно ВТД звено или международна компания/, посреднически /от свое име за своя сметка, от свое име за чужда сметка и др./, според принадлежността на капитала /национални, чуждестранни, смесени, международни/.
Разликата между дъщерната фирма и филиала е такава, че филиалът се занимава само с реализацията на продукцията на фирмата, докато дъщерната фирма има юридическа и икономическа самостоятелност, а фирмата майка само координира продуктовата и пласментната й стратегия.
Към международните компании спадат също така и офшорните компании и транснационалните компании.
Българското законодателство позволява на фирмите да осъществяват ВТД с посредници, когато фирмите са малки по обем, сделките им са на случайна основа, стоките им са потребителски и предлагат една и съща продукция на един и съши пазар. Организацията на ВТД с фирма посредник може да бъде външнотърговско дружество, специализирана външнотърговска организация, смесени фирми, търговски представителства, консорциуми или търговски къщи.
Другият начин за осъществяване на ВТД според българското законодателство е самостоятелно провеждане на търговия. Това се случва когато фирмата е голяма по обем, външнотърговските сделки са с постоянен характер, фирмата предлага диференцирана продукция на много пазари или на един чуждестранен. Тогава тя включва собствено ВТ звено в структурата си. Прави го чрез дивизионален, географски, продуктов, функционален или матричен модел.
- Дивизионалния модел се използва от фирми без опит в международната търговия с цел защита на международния пазар. Състои се от подзвена, като всяко от звената се занимава с управление на продуктите, управление на пласмента и управление на рекламата, а външнотърговския отдел е пряко подчинен на ръководството.
- Географския модел се използва, когато фирмата има по-голям обем външнотърговска дейност, излиза на много пазари едновременно, а организацията и управлението на ВТД се осъществяват от звена, диференцирани по географски принцип. Модела се състои от фирма с функционални звена, като към всяко звено има подзвено за отделния географски район, което се занимава с продукт, пласмент, реклама.
- Продуктовия модел се използва, когато ВТД на фирмата е значителна по обем и диференцияцията на ВТ звена е по продукт или група продукти. Продуктовите звена са подзвена на звено маркетинг. Географския и продуктовия модел се използват, когато фирмата търгува с потребителски стоки.
При тези два модела фирмата трябва да разполага със собствена пласментна мрежа
- Функционалния модел се използва, когато фирмата не е гъвкава и не може да реагира адекватно на промените на пазара. Използва се когато ВТД е малка по обем и е със случаен характер.
- Матричния модел е най-новият и най-модерният. Използва малко на брой висококвалифицирани професионалисти, занимаващи се с много дейности едновременно, което води до по-висока интензивност на работа, по-високо заплащане на специалистите, екипа е млад и амбициозен, фирмената тайна се пази добре. Единственият проблем при този модел е, че заради малкия екип и многото дейности, които извършва всеки кадър, често възникват конфликти.
Разтурянето на Кубратовата държава
© Природата забавя, но не забравя
Генадий Гудков: За Путин България е плац...
© Природата забавя, но не забравя
Генадий Гудков: За Путин България е плац...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 159